musimbunga

Sunday, June 11, 2006

Bopong Aku ke Negeri Itu

Sungguh, Kau telah menggenggam nadiku
Ada dalam hembusan nafas hamba yang lemah
Yang menyadarkan saat manusia alpa
Mengeluarkan setan yang terus mencambuk nafsu fana
Saat dunia terasa hampa
Dan air yang kuteguk semakin hilang rasa
Ia masih menemaniku
Dalam relung jiwa alam nyata atau bahkan yang tiada
Aku sadar aku ini orang alpa
Mengharapkan syurga keabadian
Tapi bekal tak seberapa
Menengadahkan langit menatap harap
Aku ingin melihat sinar itu di syurga
Ada dalam kumpulan orang-orang yang menatap dengan gembira
Aku rindu…
Aku ini orang alpa
Jangan tinggalkan aku
Bopong aku ke negeri itu
…

2 Comments:

  • Puisi ini membuat mata saya berkaca-kaca.... puisi yang indah. Terimakasih :)

    Boleh saya kutip di suluk.blogsome nggak? tentu pengarang asli dan link aslinya akan saya cantumkan...

    By Blogger Herry, at 4:30 AM  

  • boleh aja... asal itu bermanfaat..

    By Blogger Karya Ibu, at 9:49 PM  

Post a Comment

<< Home